studentbgd napisao:Kolega whitesmile da li su kanali napunjeni do pola, nadogradnje ugradjene u ne napunjen zub , zalomljeni apeksi ne nekoliko nego gomila jer sivonja nije naucio da se zub ne vadi silom, ima cak slucajeva da ne znaju ni kavitron da drze i da ne nabrajam dalje sta sam sve video sa strane vajnih strucnjaka koji su zavrsili izvikane drzavne fakultete....produkti vaseg predhodnog znanja i iskustva na drzavnim stomatoloskim fakultetima???
Vi jedino mozete da filozofirate. Dzaba. Od zanata se zivi, skoluju se deca, ide se na letovanje i zimovanje. Od price nema nista. Kazem ja svaka vama cast sto ste ucili da prepoznajete preparate iz histologije i patologije (mada ne znam koji ce vam to u zivotu) i slicne gluposti, sto ste 3-6 meseci stremali fiziologiju i padali ako ne znate koliki je pritisak u najmanjoj arterioli u telu i jos gomilu sitnih crevaca i sto ste izdrzali da vas jebu u zdrav mozak.
Ja sam kolega iz opstih predmeta na privatnom fakultetu naucio taman onoliko koliko mi treba za jednog doktora stomatologije. Nemam taj kompleks ko vi sa drzavnog fakulteta da moram da budem kalif umesto kalifa, tj. da budem ono sto nisam. Pokusaji da od vas pored stomatologa naprave specijaliste neurologije, interne medicine, fiziologije, patofiziologije su ideje totalnih idiota!!!! Ne treba stomatolog da postavlja specijalisticke neuroloske dijagnoze sto se radi na drzavnom fakultetu , ne treba da postavlja ni internisticke dijagnoze a jos manje da prepisuje terapije. Jer to nije posao stomatologa!!!! Dakle ideja da se za godinu dana napravi specijalista interne medicine od studenta stomatologije zato sto po vama onaj ko nije specijalista interne medicine ne moze da bude stomatolog je SAMO JEDNA U NIZU TESKIH GLUPOSTI DRZAVNIH STOMATOLOSKIH FAKULTETA.
Stomatolog treba da odlicno poznaje (U SITNA CREVCA) urgantna stanja, a sa ostalim bolestima treba da je upoznat da zna sta su, kakva je otprilike klinicka slika i kom specijalisti da se obrati za konsultacije. Jer zato i postoje specijalnosti u medicinskim naukama niko nije to dzabe smislio. Kad kazem da BUDE UPOZNAT mislim da zna sta su, sta napadaju, kako se manifestuju znaci klinicku sliku i terapiju od prilike. A ne da uci izgled rendgen snimaka, kako za koju bolest izgleda krvna slika i to sa sve ciframa, kako izgleda za koju bolest EKG i jos mali milion sitnih crevaca to treba ostaviti specijalisti odredjene grane medicine.
A da ne pominjem UCENJE SIFRI ATC KLASIFIKACIJE napamet!!! Ej na drzavnom fakultetu studenti moraju da nauce SIFRE LEKOVA NAPAMET!!!
Da li mozda imate objasnjenje za ovo? Neko logicno!!! Ali ne prihvatam objasnjenje tipa "to mora svaki doktor da zna". Pa imate sifarnike lekova!!! Pa onda lepo nadjes "aspirin" i pise ti sifra ATC klasifikacije. Ja kad sam farmaceutu koji je radio na Pasterovom institutu u Francuskoj rekao da se uce sifre ATC klasifikacije napamet , blago je reci da me gledao ko da nisam normalna. Ako se secate jos uvek sifri ATC klasifikacije napamet ko sto ste to morali za ispit ja cu pojesti sopstveno govno.
Ne bi nastavljao dalje sa kolicinom gluposti koje se uce na drzavnim fakultetima dok su strucni stomatoloski predmeti blaga tuga. Jedino sto jos nekako valja to je protetika pred klinika, dentalna anatomija i modelovanje zuba, ali ipak nije to srednja zubotehnicka skola.
Vidite kolega,kako se moze "spustiti lopta" u jednom ovakvom razgovoru.Ja ne znam sta uzrokuje nekakv neopisiv bes i nekulturu kod vas,jer nisam psiholog,ili psihijatar, da bih ja postavljao takve dijagnoze.
Takodje,doktrinarni pristup u stomatologiji je,da stomatolog ima dovoljno prethodnog medicinskog znanja, da pored konkretno stomatoloskih, prepozna opste,ili neko drugo oboljenje,koje usput,moze imati manifestacije i u usnoj duplji.Ne u cilju dijagnostikovanja oboljenja,vec u cilju postavljanja sumnje na potrebu za dijagnostikovanjem,i upucivanja pacijenta nekoj drugoj van-stomatoloskoj disciplini,a da doprinese interesu za ocuvanjem opsteg stanja zdravlja pacijenta onoliko,koliko je to u domenu stomatologa.Dakle,nije stomatolog uvek "centralna figura",koja "odradjuje posao" i pacijent,sav razdragan ide dalje,u zivot.Stomatologija,ako niste znali,u svom pristupu ima primarno humani karakter,sa jednim od ciljeva,koji podrazumeva "posmatranje pacijenta u celini",a ne samo "posmatranje,dijagnostiku,i lecenje oboljenja iskljucivo usne duplje".
Samo jedan kratak osvrt,i primer.Ja sam negde vec pisao o oralnoj kandidiozi.Razlika koju ja primecujem,u doktrinarnim pristupima stomatoloskog fakulteta u Pancevu i istog u Beogradu,upravo lezi u cinjenici prepoznavanja ovog oboljenja.Sta vise,ako je ovo,sto vi pisete,doktrinarni pristup vaseg fakulteta u Pancevu,a sto se provlaci kroz vase poruke koje ovde saljete,ne samo vi,vec cele generacije studenata
ostaju lisene mnogih znanja,koja su i neophodna i primenljiva i u svakodnevnoj stomatoloskoj praksi.Izgleda da je vas pristup,kao "skole,ili doktrine",uslovno receno,povrsniji,bez dubljeg zalazenja u fizioloske, patoloske,patofizioloske,imunoloske i druge mehanizme oboljenja,iz kojih neminovno proizilazi i generalno povrsniji pristup u lecenju pacijenta.Dok se stomatologija u Beogradu veze za pacijenta,u celini,stomatologija u Pancevu se vezuje iskljucivo za usnu duplju.U tome lezi i srz problema,koji se ogleda u pristupu u lecenju pacijenta,ili usne duplje.Sta je vaznije?
"Beogradska stomatologija",u pristupu se razlikuje od "pancevacke",u tome,sto ce jedan "beogradski stomatolog" ipak uspesnije izleciti navedeno oboljenje,iz prethodno iznetih razloga,dok ce "pancevacki stomatolog" uporno,ali,moram priznati i pravilno leciti ovo oboljenje,ali sa generalno manjim uspehom.
Vasa stomatologija izgleda ne podrazumeva interdisciplinarnost,ne u okvirima stomatoloskih grana,vec u okvirima svih medicinskih grana,sto je,smatram zaista neophodno.Dakle,ja ne dovodim u pitanje vasu,i vasih kolega,sposobnost da "tehnicki,i manuelno" odradite stomatoloski posao sasvim korektno,ali upravo liseni dubljih znanja,koja su,usput,sasvim prilagodjena zahtevima pristupa u lecenju stomatoloskog pacijenta,a daleko van okvira specijalistickih medicinskih grana,jer to i nije potrebno,upravo potirem vasu tvrdnju da se medicinski predmeti "uce do nivoa specijaliste".
Bez sumnje,vi cete sasvim korektnim tehnikama
zaleciti oboljenje kod pacijenta,ali ga,na zalost necete
izleciti.
U tome lezi kritika upucena pancevackoj skoli,ne da nije dosledna,vec da je manje u pristupu produhovljena.Mozete ovo smatrati filosofijom,ali se radi o jako primenljivom pristupu,koji ima izglede za potpunim izlecenjem pacijenta.Kritika takodje lezi i u cinjenici da svoj fakultet insistiranjem svodite na zanat.U redu.Prihvaceno.Ali,ovo zahteva i potpunu regulaciju na primer,cena kostanja stomatoloskih usluga.Vas na fakultetu uce da postavite odgovarajuci ispun,ali vas ne uce onim detaljima koji su
individualna potreba za pacijenta,sto je,kako i sama rec kaze,razlicito,od pacijenta do pacijenta.Vi cete savrseno odraditi II klasu i postaviti ispun,ali na primer,bicete liseni znanja o profilaktickom karakteru tog ispuna,kao i o specificnostima koje svaki pojedini pacijent zdravstveno zahteva u ovoj naizgled prostoj mauelnoj radnji,i eventualnim potrebama za nekim vanstandardnim procedurama.Ili,protetski cete savrseno rekonstruisati zagrizaj,ali ste liseni osnovnih znanja o potrebama pojedinih grupa pacijenata za modifikacijom modela okluzije koji cete primeniti.Sto bi se reklo,izgleda da je pancevacka stomatologija "cook book",a ne studij.A studij,podrazumeva studiranje,proucavanje,sposobnost donosenja racionalnih zakljucaka,na osnovu prethodno stecenih znanja,i stomatoloskih,ali i medicinskih,koja vam omogucavaju "stomatolosko razmisljanje".
Sto se tice ATC klasifikacije,zaista nemam saznanja da neko to od studenata trazi,ne iz razloga potrebe za poznavanjem,vec se stomatolozi upucuju na trenutni registar,poznajuci sam mehanizam i proces klasifikacije,konstantne izmene usled pojave novih lekova,novih nozoloskih entiteta,savremenih farmakoloskih,klinicko-farmakoloskih i drugih konvencionalnih nacina u samom pristupu.Priznajem,ako to neko trazi,to jeste suludo.
Takodje,nemojte smatrati i biti ubedjeni, da su studenti pancevacke skole "sveci",koji ce u svom kasnijem radu,bez nadzora odgovarajuceg strucnog lica,jer u tom trenutku ce i oni biti strucni,sve stomatoloske procedure izvoditi lege artis.Ja zaista ne znam odakle proizilazi ta sigurnost u bezraspravnu adekvatnost samih tretmana,koje ce sprovoditi buduce kolege.Vas fakultet je tek u povoju,i tek dolaze generacije koje ce biti "stari stomatolozi",tako da je bespredmetno raspravljati o ovom aspektu koji navodite-kanale,zaostale apekse,UZ insrumentarijum.
Na samom kraju,vracam se samo na prethodnu konstataciju da insistiranjem stomatologiju svodite na zanat.Iz svega navedenog,da li smatrate da bi cena zanatskih stomatoloskih usluga trebala da bude ravna ceni akademskih stomatoloskih usluga,iako se radi o istovetnim uslugama?
Ja ne.Jer stomatolog,u svoj rad unosi puno "duhovnog",a manuelno samo "radi radnju".Na kraju krajeva,zasto ne dovedete bilo koga sa ulice,i objasnite mu osnovne principe neke stomatoloske procedure?Cisto da covek zna,i da otvori ordinaciju,u kojoj ce,takodje ne sumnjam,"dobro izvezban",savrseno izvesti proceduru tretmana.
Ali,neka onda vama bude konkurencija.Meni nece biti.