Autor: Uredništvo Ringaraja.net
Govorom dete razvija intelektualne veštine – kada nešto kaže, ono pokušava rečima izraziti misli. Tako misli postaju jasnije.
Govor je povezan sa celokupnim razvojem deteta, a posebno razvojem mišljenja. To je komplikovan psihofiziološki proces koji se razvija na osnovu bioloških i psiholoških faktora i okoline. Govor je važan faktor za razvoj ličnosti i socijalizaciju.
Govorom dete razvija intelektualne veštine – kada nešto kaže, ono pokušava rečima izraziti misli. Tako misli postaju jasnije. Dete napreduje od »spoznajno-praktičnog« ka »verbalno-apstraktnom mišljenju«. Dete izgovara ono što spozna, razvija sposobnost imenovanja, kombinovanja, predviđanja - to su reči stvaralaštva. Govor se najintenzivnije razvija u predškolskom periodu, a usavršava se celi život.
Uslovi za razvoj govora
Za pravilan razvoj govora moraju biti ispunjeni određeni uslovi. Osnova za taj razvoj je zdrav nervni sistem sa intraktnim govornim centrima i nervnim vezama između njih, a čiji je zadatak nadzor i usklađivanje delovanja govornog aparata. Osim toga, moraju biti pravilno i dobro razvijene i psihičke funkcije kao što su: pažnja, zapažanje, mišljenje i pamćenje sa slušnim pamćenjem. Čula moraju biti razvijena, a govorni aparat zdrav. I na kraju, vrlo je bitan i pravilan i uzoran govor dečje okoline.
Početak govora je oko 15. meseca starosti. Obično devojčice progovore pre dečaka. Među decom su, naravno, i individualne razlike koje su uslovljene izrazitijom dispozicijom za komunikaciju, boljim uzorima za govor, jačim pobudama za govornu aktivnost i većom spremnošću za slušanje i imitiranje. Do 3. godine je govor oblikovan u grubim potezima. Dete izgovara većinu glasova i upotrebljava skoro sve vrste reči. Naučene reči već može povezati u kratke rečenice.
Prva godina
U prvoj godini imamo fazu koju zovemo »pripremni predfonetički period«. Ima više nivoa: - VRIŠTANJE (vokalizacija) Svi glasovi koje beba proizvodi instinktivno su neopredeljeni, ali su slični samoglasnicima (vokalima). Ti glasovi su neka vrsta pripreme za kasniju izvedbu samoglasnika. - BRBLJANJE Brbljanje je slučajno i refleksno. Ono je tek izraz dečjeg (ne)zadovoljstva. - TEPANJE U drugoj polovici prve godine beba počinje ritmički ponavljati slogove. - EHOLALIJA Eholalija je period kada dete počne oponašati govor odraslih. Ta pojava bitno utiče na dalji razvoj govora. Dete sluša govor okoline, razne šumove i zvukove i sve to pokušava imitirati mimikom i pokretima. To imitiranje je još uvek instinktivno, ali slušanjem i imitiranjem okoline, počne mu prelaziti u svest. Pred kraj prve godine jako se razvije detetovo slušno razumevanje i zato se popravi i njegovo razumevanje govora. Uticaj pozitivnih emocija jako utiče na razvoj sposobnosti razumevanja govora, a sve to doprinosi detetovom bržem celokupnom razvoju.
_________________ Dajte mi dete od tri godine da od njega napravim coveka!
|