Neke od smernica...
Druga godina
Fizički razvoj
Dobro hoda, sam se penje i spušta niz stepenice, trči, sam seda na stolicu, savladava korišćenje toaleta, koristi kašiku i viljušku, sam okreće stranice knjige, šutira loptu, pokušava da se sam obuče, gradi toranj od šest kockica.
Socijalni razvoj deteta u drugoj godini zivota
Samostalno se igra, oslanja se na vođstvo starijih, igra se sa lutkama, socijalno veoma nezreo, sveden koncept o drugima kao “ljudima”, može da odgovori na jednostavno uputstvo.
Intelektualni razvoj
Izgovara reči, fraze i jednostavne rečenice, izgovara 272 reči, razume jednostavna uputstva, identifikuje jednostavne slike, voli da gleda knjige, kratki inervali pažnje, izbegava jednostavne rizike
Emocionalni razvoj
Fokusiran na sebe, početak otkrivanja ličnog identiteta, posesivan, često negativan, frustriran, nema mogućnost da bira između alternativa, opire se promenama, postaje nezavistan, lakše odgovara na humor i odvlačenje pažnje nego na disciplinu
Treca godina
Fizički razvoj
Dobro trči, maršira, kratko stoji na jednoj nozi, vozi tricikl, ume dobro sam da se hrani, obuva cipele, kopča dugmiće, pravi toranj od deset kockica
Socijalni razvoj
Paralelna igra, uživa u društvu, zna da li je dečak ili devojčica, uživa u kratkim grupnim igrama koje ne zahtevaju neku veštinu, voli da “pomaže”, odgovara na verbalna uputstva
Intelektualni razvoj
Izgovara kratke rečenice, 896 reči, veliki razvoj komunikacije, priča jednostavne priče, koristi reči kao oruđe mišljenja, želi da razume okolinu, odgovara na pitanja, imaginativan, može da recituje nekoliko stihova pesmice
Emocionalni razvoj
Voli da uživa, jednostavno ponašanje, ne odupire se toliko promenama, sigurniji, veći osećaj ličnog identiteta, uživa u muzici, postaje avanturista
Cetvrta godina
Fizički razvoj
Skače na jednoj nozi, crta “čoveka”, seče makazama (ne baš najbolje), može da se umije i obriše lice, oblači se, baca loptu iznad ramena,
Socijalni razvoj
Kooperativna igra, uživa u društvu druge dece, veoma socijalan, može da igra organizovane igre, pričljiv, promenljiv, nestalan
Intelektualni razvoj
Koristi kompletne rečenice, 1540 reči, postavlja bezbroj pitanja, uči da generalizuje, veoma imaginativan, dramatičan, može da nacrta prepoznatljive jednostavne objekte
Emocionalni razvoj
Deluje sigurno u sebe, ponašanje van granica, često negativan, može biti prkosan, deluje kao da sebe testira, potrebna mu je kontrolisana sloboda
Peta godina
Fizički razvoj
Skače i preskače, oblači se bez pomoći, dobra ravnoteža i lakši pokreti mišića, vozi trotinet, utvrđuje dominantno korišćenje jedne ruke, vezuje pertle, devojčice imaju napredniji mišićni razvoj u odnosu na dečake (za jednu godinu)
Socijalni razvoj
Veoma kooperativna igra, ima “specijalne” prijatelje, veoma organizovan, uživa u jednostavnim igrama koje imaju jasna pravila, želi da ima određenu odgovornost
Intelektualni razvoj
2,072 reči, priča dugačke priče, dobro sledi uputstva, čita svoje ime, broji do deset, pita za značenje reči, zna boje, počinje da razume razliku između istine i fikcije/laganja, interesuje se za okolinu, grad, prodavnice, itd.
Emocionalni razvoj
Samouveren, stabilan, prilagodljiv, orjentisan na dom, voli da je uz majku, sposoban za samokritiku, uživa u odgovornosti, voli da sledi pravila
_________________ Zdravlje je stanje potpunog telesnog (fizičkog), duševnog (psihičkog) i socijalnog blagostanja, a ne samo odsustvo bolesti i iznemoglosti.
|